3- Abdest'in Fazileti ve Abdest Aldıktan Sonra Namaz
Kılmak
1- Hz. Osman
- - (-)
1524- Humran bildiriyor: Hz. Osman taşlıkta (Medine'de,
Resulullah (s.a.v.)'in Mescid'i ile çarşı arasında, taş döşenmiş bir yerde)
abdest aldıktan sonra şöyle dedi: Size öyle bir şey anlatacağım ki, eğer
Allah'ın Kitab'ındaki bir ayet (Hud 114) olmasaydı anlatmazdım. Nebi
(sallallahu aleyhi ve sellem)'in şöyle buyurduğunu duydum:
"Kim güzelce abdest aldıktan sonra girip namaz kılarsa,
diğer namaza kadar olan günahları bağışlanır.''
[-Sahihtir-]
1476 (1)'de geçti.
2- Zeyd b. Halid (r.a.)
- - (-)
1525 (1)- Zeyd b. Halid el-Cuheni'nin bildirdiğine göre
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kim güzelce abdest aldıktan
sonra iki rekat namaz kılar ve namazında gaflete yer vermezse, Allah geçmiş
günahlarını bağışlar" buyurdu.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Ebu Davud, salat 1/238 (905), Taberani 17/327
(902) ve Hakim 1/131 (451) rivayet ettiler.
1526 (2)- Zeyd b. Halid el-Culıeni'nin bildirdiğine göre
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kim gaflete düşmeden iki rekat
namaz kılarsa Allah geçmiş günahlarını bağışlar" buyurdu.
[-Sahihtir-]
4440 (1)' de tekrar edecektir.
3- Ukbe b. Amir (r.a.)
- - (-)
1527 (1)- Ukbe b. Amir, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in şöyle buyurduğunu nakleder: "Kim güzelce abdest alıp
yanılmaksızın ve başka şeyle meşgul olmaksızın namaz kılarsa, geçmiş günahları
bağışlanır.'' Yahya bir defasında: ''Daha önce işlediği günahı bağışlanır''
ifadesini kullanmıştır.
Bu Hadis Zayıftır.
Heysemı (2/278) Taberanl'nin bu hadisi iki senetle rivayet
ettiğini, senetlerden birindeki İbn Lehia'nın eleştirildiğini söyledi.
Mahir: İbn-i Lehia önemli bir muhaddis iken kitapları yanınca
yaşı da ilerleyince rivayetleri karıştırır endişesiyle ihtilatla cerh edilmiş
idi. Allah ondan razı olsun.
1528 (2)- Ukbe b. Amir el-Cuheni, Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in şöyle buyurduğunu nakleder: "Kim güzelce abdest alıp
yanılmaksızın ve başka şeyle meşgul olmaksızın namaz kılarsa, daha önce işlemiş
olduğu günahları bağışlanır."
Bu Hadis Zayıftır.
1529 (3)- Ukbe b. Amir'in bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Kim güzelce abdest aldıktan
sonra gökyüzüne bakıp: «Şahitlik ederim ki Allah'tan başka ilah yoktur ve Onun
ortağı yoktur. Muhammed de onun kulu ve Resulüdür» derse, kendisine Cennette
sekiz kapı açılır ve bu kişi dilediği kapıdan girer.''
Bu Hadis Zayıftır.
1530 (4)- Ukbe b. Amir der ki: Biz kendi işimizi kendimiz
görür, kendi develerimizi de sırayla güderdik. (Bir gün) deve gütme sırası
bende idi.
"Bu ne güzel bir şeydir!" deyince, önümde bulunan
bir kişi: "Ey Ukbe! Bundan önceki (söylediği) bundan daha da güzeldi"
karşılığını verdi. Baktığımda bu kişinin Ömer b. el-Hattab olduğunu gördüm. Ben:
"Ey Ebu Hafs! Bundan öncekiler neydi?" diye sorunca, Ömer şu
karşılığı verdi: Sen gelmeden önce Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Sizden birisi güzelce abdest alır, sonra da: «Şahitlik
ederim ki Allah'tan başka ilah yoktur ve Onun ortağı yoktur. Muhammed de onun
kulu ve Resulüdür» derse, kendisine Cennette sekiz kapı açılır ve bu kişi
dilediği kapıdan girer'' buyurdu.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Müslim, taharet 1/209 (234), Ebu Davud 1/43
(169) ve Nesai 1/95 (151) rivayet ettiler.
1531 (5)- Ukbe b. Amir anlatıyor: Biz develerimizi sırayla
güderdik. (Bir gün) deve gütme sırası bana gelip akşam olunca develeri
ağıllarına götürdükten sonra Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'e, ayakta
durmuş halka hitap ederken yetiştim. Şunları söylediğini duydum: ''Bir Müslüman
abdesti güzelce alıp sonra gönlü ve yüzüyle namaza yönelerek iki rektit namaz
kılarsa Cennet kendisine vacip olur, '' Ben: "Bu ne güzel bir şey!"
deyince, önümde bulunan bir kişi: "Bundan önceki (söyledikleri) bundan daha
da güzeldi" karşılığını verdi. Baktığımda bu kişinin Ömer b. el-Hattab
olduğunu gördüm. Ömer dedi ki: Az önce geldiğini gördüm. Resulullah (sallallahu
aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: "Sizden birisi güzelce abdest alır, sonra
da: «Şahitlik ederim ki Allah'tan başka ilah yoktur ve Onun ortağı yoktur.
Muhammed de onun kulu ve Resulüdür» derse, kendisine Cenette sekiz kapı açılır
ve bu kişi dilediği kapıdan girer. ''
[-Sahihtir-]
4- Amr b. Abese
- - (-)
1532- Ebu Taybe bildiriyor: Şurahbil b. es-Simt, Amr b.
Abese es-Sülemi'yi çağırıp şöyle dedi: "Ey İbn Abese! Bana, Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den bizzat duyduğun, unutmadığın ve içinde yalan
olmayan bir hadis anlatır mısın?" Amr şöyle karşılık verdi:
"Olur; Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
şöyle dediğini duydum ... " (deyip uzun bir hadis zikretti ve sonunda,
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şu hadisini nakletti):
''Kim namaz için abdest almak için kalkarsa - Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) abdest azalarını ve kaç defa yıkanacaklarını
saydı işlemiş olduğu her günahtan kurtulur. Namaza kalkınca da Allah onu bir
derece yükseltir. Oturduğu zaman da (günahlarından) arınmış bir şekilde oturur.
''
Müsned'i tertip eden der ki: Hadis değişik kanallarla
rivayet edilmiştir ve tamamı "güzelce abdest almanın fazileti"
konusunda geçmiştir.
1460 (3)'te uzunca geçmiştir.
5- Ebu Umame
- - (-)
1533- Şehr b. Havşeb'in bildirdiğine göre sahabeden Ebu
Umame, Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in şöyle buyurduğunu nakleder:
''Abdest almak, önceki günahları siler. Sonra kıldığı namaz nafile (fazladan
sevap) olur. '' Ebu Umame'ye: "Sen bunu Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in söylediğini duydun mu?" diye sorulunca: "Evet. Bir, iki,
üç, dört, beş defadan daha çok duydum" cevabını verdi.
[-Hasendir-]
Heysemi (1/223) Ahmed'in bu hadisi sahih bir yolla rivayet
ettiğini söyledi.
6- Ebu Eyyub
- - (-)
1534- Süfyan b. Abdirrahman'ın Asım b. Süfyan es-Sekafi'den
bildirdiğine göre onlar, Zatu's-Selasil gazvesine katılmak istediler ama geç
kaldılar. Bir müddet orada kaldıktan sonra Muaviye'nin yanına döndüler. Ebu
Eyyub ve Ukbe b. Amir de Muaviye'nin yanındaydı. Asım: "Ey Ebu Eyyub! Bu
yılki gazveyi kaçırdık. Bize bildirildiğine göre mescidde namaz kılanın -Huceyn
rivayetinde: "Dört mescidde" ibaresi geçmiştir- günahı
bağışlanırmış" deyince Ebu Eyyub şöyle karşılık verdi:
"Yeğenim! Sana bundan daha kolayını söyleyeyim.
Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in: «Kendisine emredildiği şekilde
abdest alıp emredildiği gibi namaz kılanın geçmiş günahları bağışlanır))
buyurduğunu duydum. Böyle değil mi ey Ukbe?" Bunun üzerine Ukbe:
"Evet öyle" cevabını verdi.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Nesai, taharet 1/90 (144), İbn Mace, salat
1/446 (1396), Taberani 4/156 (3994) ve İbn Hibban (69/166) rivayet ettiler.
7- Ebu'd-Derda (r.a.)
- - (-)
1535 (1)- Yusuf b. Abdillah b. Selam anlatıyor: Kendisinden
bir şeyler öğrenmek için Ebu'd-Derda'nın yanına gittim ve bir süre yanında
kaldım. Sonra ölüm döşeğine düşünce:
"Halka ölümümü bildir" dedi. Ben de çıkıp halka
öleceğini bildirdim. Geri geldiğimde evin içi ve çevresinin insanlarla dolu
olduğunu gördüm ve: "İnsanlara senin ölümünü ilan ettim. Evin içi ve
çevresi dolmuş" dedim. Ebu'd-Derda:
"Beni dışarı çıkarın" deyince, onu dışarı
çıkardık. "Beni oturtun" deyince oturttuk. Sonra şöyle dedi:
"Ey insanlar! Resulullah (sallallahu aleyhi ve
sellem)'in: «Kim güzelce abdest alır, sonra iki rekdt namaz kılar ve bunu tam
yaparsa, Yüce Allah er veya geç dilediğini ona verir''buyurduğunu
işittim."
Ebu'd-Derda ekledi: "Ey insanlar! Sakın namazda sağa
sola bakınmayın. Zira sağa sola bakan kimsenin namazı kabul olmaz. Nafile
namazda buna mani olamıyorsanız, bari farzlarda yapmayın."
Bu Hadis Zayıftır.
5549 (1)'de tekrar edecektir.
1536 (2)- Yusuf b. Abdillah b. Selam anlatıyor:
Ebu'd-Derda'nın yanına ölümünden önceki hastalığında gittiğimde: "Yeğenim!
Seni bu memlekete getiren nedir?" diye sordu. Ben: "Seninle babam
Abdullah b. Selam arasındaki bağı devam ettirmek için" cevabını verince,
Ebu'd-Derda:
"Bu saatte yalan söylemek ne kötü bir şeydir.
Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in şöyle buyurduğunu duydum: "Kim
güzelce abdest aldıktan sonra kalkıp iki -veya dört (sayıdan emin olmayan
Sehl'dir)- rekat namaz kılar, namazdaki zikri ve rüku'yu güzelce yapar, sonra
Allah'tan bağışlanma dilerse, Allah onu bağışlar.''
[-Hasendir-]
Diğer tahric: Taberani Kitabu'-Dua'da (1848) rivayet etti.
Heysemi (2/278), hasen hükmü vermiştir.